top of page

המרירות שמגיעה עם הסוכרת

נוירופתיה סוכרתית היא סוג הנוירופתיה השכיח ביותר בעולם המערבי, וסובלים ממנו כ-50% מחולי הסוכרת. היא גורמת לתחלואה רבה האופיינית לחולי סוכרת, שאחד מהם הם זיהומים וכיבים ברגליים ובכפות הרגליים, שמסבים סבל גדול ועלולים להגיע עד כדי כריתה.

תסמיניה העיקריים של הנוירופתיה הסוכרתית הם כאב ותחושת נימול ברגליים, ועלולים להיות גם בעיות במערכת העיכול, בשלפוחית השתן ובלב. ניסוי אקראי, שבוצע ב-216 מבוגרים, הראה תוצאות מעודדות. המשתתפים במחקר טופלו בגירוי חוט השדרה בתדירות גבוהה (מעל 10 קילו הרץ) בנוסף לטיפול הקונבנציונאלי לאיזון הסוכרת ולטיפול בכאב. ב-6 חודשים מתחילת הניסוי, למעלה מ-60% מהמשתתפים השיגו הפוגה, ולמעלה מ-80% מהמשתתפים הראו ירידה של לפחות 50% בעוצמת הכאב. לעומת זאת, המטופלים בקבוצת הביקורת, שטופלו ברפואה הקונבנציונאלית, הראו ירידה של 5% בלבד ב-6 החודשים האחרונים, וב-1% לאחר מכן. מעבר לשיפור הכאב, אלו שקיבלו גירוי בתדירות גבוהה של חוט השדרה, בתוספת ניהול רפואי ראו גם שיפור של 62% בבדיקה הנוירולוגית לעומת 3.3% מהחולים שקיבלו טיפול בלבד. הבדיקה הנוירולוגית כללה בדיקות חוזק מוטורי בגפיים התחתונות, תחושת מגע קלה, בדיקת רפלקס של הפיקה, אכילס ובבינסקי.

חולים תחת טיפול בגירוי דיווחו גם על שיפור בתחושות תחושה, צריבה, עקצוץ וקור, ושיפור של 62% בהפרעות השינה, בעוד שלא חל שיפור בשינה בקבוצת הטיפול המקובלת. בסך הכל, 92% מהחולים בקבוצת הגירוי אמרו שהם מרוצים מהטיפול שלהם, ואילו רק 6% בקבוצת הטיפול המקובלת אמרו אותו דבר.


ואי אפשר בלי סיפור מקרה של חולה סוכרת היישר מהקליניקה

תושב אילת בן 40 עם סוכרת לא מאוזנת במשך 10 שנים, הגיע כשהוא סובל כאבים חזקים vמלווים בתחושת שריפה והתכווצויות ברגליים, תוצאה של פגיעה עצבית, שהיא משנית לפגיעה בכלי דם קטנים. דבר ראשון הוא נשלח לאנדוקרינולוג לאזן את הסוכר, תהליך שארך כ-3 חודשים. לאחר האיזון, הכאב לא חלף, ביצענו השתלת קוצב שדרתי. במרבית המקרים בעקבות השתלת הקוצב הכאב פוחת, לעיתים הוא מתחלף בתחושה אחרת, שאינה פוגעת בתפקוד ובאיכות החיים. בגלל שהקוצב מרחיב כלי דם, הוא גם מאפשר את ריפוי הפצעים שנוצרו בעקבות הפגיעה. המסר העיקרי הוא שהמשמעות של איזון הסוכרת היא קריטית למצב הבריאותי הכללי. הפגיעות העצביות הן פרמננטיות ובלתי הפיכות.

bottom of page